Diterbitkan di Page Facebook Parti Sosialis Malaysia pada 3 Mei 2013
SOSIALISME DAN ISLAM PERNAH DAN TERUS BEKERJASAMA
Kami ingin menegaskan bahawa ajaran-ajaran Islam tidak
bertentangan dengan prinsip-prinsip asas sosialisme.
Islam hadir untuk merapikan akhlak dan membetulkan dacing
kelas supaya kemewahan tidak berat sebelah bertompok kepada satu golongan
semata-mata.
Sementara Sosialisme mengkehadapankan keprihatinan untuk
menyelamatkan anggota masyarakat dari kemelaratan dan kemiskinan, membasmi
penindasan sosial dan membetulkan ketidakadilan berakibat dari imbangan kekayaan
yang tidak merata.
Al-Qur’an menyatakan kekayaan yang tidak diurus dengan akhlak
dan etika adalah salah satu punca penindasan dan keangkuhan. Allah berfirman
dalam surah al-Qashash di ayat 76, terjemahannya:
“Sesungguhnya Qaarun adalah ia dari kaum Nabi Musa, kemudian ia berlaku sombong dan zalim terhadap mereka dan Kami telah mengurniakannya dari berbagai jenis kekayaan yang anak-anak kuncinya menjadi beban yang sungguh berat untuk dipikul oleh sebilangan orang yang kuat sasa. (Ia berlaku sombong) tatkala kaumnya berkata kepadanya: Janganlah engkau bermegah-megah (dengan kekayaanmu), sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang bermegah-megah (seperti lagakmu itu).”
Adalah jelas penentang Islam terdiri daripada golongan kaya
yang korup dan mengamalkan rasuah dan mengelak dari keseimbangan kelas.
Allah berfirman lagi dalam ayat 34 surah Saba’, maksudnya:
“Dan Kami tidak mengutus kepada sesebuah negeri: Seseorang Rasul pemberi amaran melainkan orang-orang yang berada dalam kemewahan di negeri itu berkata: Sesungguhnya kami tetap mengingkari apa yang kamu diutuskan membawanya”.
Ini menunjukkan bahawa konfrontasi antara para nabi dengan
kumpulan lawannya adalah bukan sahaja konfrontasi antara iman dengan kekufuran,
tetapi juga konfrontasi antara dua kelas sosial iaitu kelas tertindas dan kelas
penindas.
Dalam hal ini Al-Qur’an merujuk kaum penindas sebagai
mustakbirun dan kaum tertindas sebagai mustadh’afin. Perjuangan antara
mustakbirun dan mustadh’afin ini akan terus berlangsung dan kaum mustadh’afin
akan menjadi juara lantas mewarisi muka bumi ini.
Allah berfirman dalam surah al-Qasas ayat 5, terjemahannya: “Dan
Kami hendak berihsan dengan memberikan pertolongan kepada kaum yang tertindas
di negeri itu, dan hendak menjadikan mereka pemimpin-pemimpin, sertya hendak
menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (apa yang dimiliki oleh Firaun dan
kaumnya)”.
Hakikat bahawa Islam memihak kepada kaum kecil adalah jelas. Dalam
hal ini kami ingin merujuk kepada kata-kata Dr Burhanuddin Al-Helmy, antara
tokoh terawal Parti Islam Se-Malaysia tentang keintiman Sosialisme dan Islam:
“Kerana dasar ideologi politik itu daripada Al-Qur’an dan Sunnah, maka cita-cita negara Islam itu boleh dikatakan cita-cita ‘negara theocracy’; sebagai membandingkan negara theocracy Islam itu nyata bukan cara ‘theocracy’ yang difahamkan Barat. Jika teori sosialisme dan komunisme primitif itu menghendaki collective maka masyarakat primitif itu juga adalah ‘theocracy’; hal ini terbukti dalam sejarah. Maka Islam ada jua theocracy collective, atau theocracy socialism.”
Professor Tariq Ramadan, cucu kepada pengasas Ikhwanul
Muslimin, as-Syahid Hassan al-Banna juga kerap menegaskan bahawa Islam sangat
dekat dengan Sosialisme, sehingga beliau menyebut;
“As a Muslim, I am close to socialism.”
Jika Islam memilih untuk melawan mustakbirun dalam kalangan
korup, maka demikianlah juga yang diinginkan oleh Sosialisme.
Hal ini misalnya terlihat pada kata-kata Pengerusi PSM, Dr.
Mohd Nasir Hashim bahawa Sosialisme berhasrat untuk menentang ekonomi yang
mencerut dan bersiap untuk menyelamatkan anggota masyarakat dari bencana
ketamakan kekayaan seandainya sistem lapuk dan jahat ini runtuh;
Sesungguhnya persamaan yang menonjol antara Islam dan
Sosialisme sangat banyak. Hakikat bahawa kedua-duanya Islam dan Sosialisme
berhasrat untuk membendung cengkaman kaum mustakbirun adalah satu kenyataan
yang memadai untuk berdialog dan bekerjasama.
Di peringkat global, Ikhwanul Muslimin sentiasa bekerjasama
dengan puak sosialis dalam satu pakatan yang dinamai Cairo Anti-War Conference
sejak 2002.
Solidariti antara kaum sosialis dan Islam sudah berlangsung,
khususnya dalam melawan pelbagai bentuk hegemoni. Kumpulan sosialis adalah
antara kumpulan yang aktif melakukan kerja-kerja kebajikan di Palestin.
Pemimpin sosialis seperti Hugo Chavev dari Venezuela adalah
antara figure yang tidak pernah berbelah bahagi mendokongi perjuangan rakyat
Palestin seiring dengan kaum Muslim. HAMAS misalnya menyifatkan Chavev sebagai
pejuang Palestin.
Dengan mengambil kira kerangka tahaluf siyasi antara dua Jemaah
Islam yang berpengaruh di rantau Asia Barat tersebut, kami percaya dengan
sesungguhnya bahawa semua rakyat Malaysia yang berperikemanusiaan boleh
bekerjasama dengan Parti Sosialis Malaysia dalam melawan tirani, rasuah,
ketidakadilan dan pencabulan hak asasi manusia di negara ini.
Sesungguhnya adalah merupakan satu kerugian jika rasa curiga,
tidak percaya dan sangkaan semata-mata antara seorang dua pemimpin Parti Islam
Se-Malaysia yang kurang memahami initi sebenar Sosialisme dijadikan alasan
untuk berselisih dengan Parti Sosialis Malaysia.
Satu-satunya pihak yang akan menang dan mendapat keuntungan
dalam pertembungan ini adalah kaum mustakbirin korup yang berlonggok dalam
sistem politik negara ini.
Dikeluarkan oleh:
1. Ahmad Fuad Rahmat
2. Anas Abdul Jalil
3. Anas Alam Faizli
4. Azrul Azwar Ahmad Tajudin
5. Fadiah Nadwa Fikri
6. Faisal Tehrani
7. Hamidah Merican
8. Hussain Sajad
9. Ineza Roussille
10. Lingswaran Singh
11. Marwan Bukhari
12. Masjaliza Hamzah
13. Norhayati Kaprawi
14. Ratna Osman
15. Rizal Hamdan
16. Rizqi Mukhriz
17. Ronasina
18. Teo Ken Lee
19. Zul Fikri Zamir
Comments
Post a Comment