Skip to main content

Antara Islam, Sosialisme dan Komunisme




Ditulis oleh Muhammad Rezeki Febriyadi, 9 Jun 2019 di Kompasiana

Kejadian malam jahanam yang bertepatan pada tanggal 30 September 1965 yang dilakukan oleh Partai Komunis Indonesia (PKI) membuat bangsa Indonesia mengalami trauma sejarah yang sangat mendalam terhadap aliran Sosialisme dan Komunisme. Bahkan banyak yang menganggap aliran Sosialisme dan Komunisme ini sangat bertentangan dengan Islam.

Sebenarnya sebelum kita berpikir yang tidak-tidak terhadap dua paham tersebut, seharusnya kita meneliti dahulu apa itu Sosialisme, aliran Sosialisme dan tujuan Sosialisme itu sendiri, apakah itu bertentangan dengan Islam atau tidak dan begitu pula dengan Komunisme.

Kata Sosialisme berasal dari socius kata Latin yang artinya teman dan Sosialisme sendiri dapat diterjemahkan menjadi persaudaraan manusia (H. Van Der Mandere, politieke encyclopedie, 1949). Sosialisme sendiri sebenarnya pada masa sekarang sering dimaksudkan kepada pemikiran-pemikiran Karl Marx, yang kelak pemikirannya jugalah yang melahirkan aliran sosialis Komunisme.

Tujuan dari Sosialisme menurut Hendrik de man, seorang pencetus Sosialisme di Belgia (Belgium), ia mengatakan bahawa semua Sosialisme menghendaki susunan masyarakat yang adil dan koperatif yang maksudnya ialah kegiatan masyarakat ditujukan kepentingan umum, sedang masyarakat itu berdasar atas susunan milik persekutuan.

Untuk aliran Sosialisme ini banyak macamnya. Menurut H.O.S Tjokroaminoto dalam bukunya, Islam dan Sosialisme, aliran Sosialisme dapat dibagi menjadi 14 bagian yakni:

-          Sosialisme utopia

-          Sosialisme anarchism

-          Sosialisme ilmiah

-          Sosialisme negara

-          Revisionism

-          Syndicalisme

-          Sosialisme religious

-          Sosialis komunisme

-          Sosialis tanah

-          Sosialis negara

-          Sosialisme nasional

-          Sosialisme gulden

-          Sosialisme democrat

-          Sosialisme rencana

Dari macam-macam Sosialisme yang disebutkan di atas, terdapat salah satu sosialisme yang tidak bertentangan dengan agama iaitu religious sosialisme. Kerana religious sosialisme sendiri tidak menerima atau menolak historis materialisme yang dikemukakan oleh Karl Marx.

Sedangkan Sosialisme ilmiah yang dikemukakan Karl Marx itu meyakini teori Historical materialisme yang isinya adalah agama dan Tuhan sebenarnya tercipta dari keadaan ekonomi dan menurutnya pula bahawa seluruh keadaan dan kejadian di dunia ini berasal dari benda yang senantiasa bergerak dan memungkiri adanya hidup. Menurut Marx, roh dan akal itu ada walaupun semua itu dibawakan oleh benda. Dan maksudnya dalam materialism itu tidak lain adalah ekonomi.

Historical materialism mempunyai kesimpulan pertama bahawa ia lebih mengutamakan kebendaan dan menyangkal adanya roh sebagai berwujudan sendiri. Kedua ia menyangkal adanya kebenaran-kebenaran abadi, menyangkal ada ukuran-ukuran susila yang sepanjang masa tidak berubah-ubah.

Sosialisme Marx memiliki tujuan yang mulia yakni untuk membela nasib kaum buruh tertindas dan kaum buruh yang ada pada masa itu, kaum buruh sendiri dipaksa untuk bekerja sebanyak 16-20 jam setiap hari dengan gaji yang sangatlah kecil. Itulah penyebab Marx menentang berbagai macam kapitalisme.

Di dalam Islam, pemikiran-pemikiran Marx tidaklah semuanya bertentangan, namun ada beberapa yang dapat diterima seperti memperjuangkan hak-hak buruh supaya tidak tertindas, menerapkan keadilan agar tidak membuat yang kaya semakin kaya dan yang miskin semakin miskin. Dan Bukankah Islam mengajarkan kita untuk berlaku adil terhadap sesama.

Seperti yang tercantum di dalam Al-Qur’an surah An-Nisa’ ayat 135 yakni:

Wahai kaum yang beriman, hendaklah kamu memelihara keadilan walaupun terhadapa kamu sendiri atau orang tuamu atau keturunanmu, maka dari itu janganlah menuruti keiinginanmu yang rendah agar supaya kamu jangan melakukan ketidakadilan.

Dan untuk perihal buruh, bukankah Nabi menyuruh kita untuk membayar upah si buruh sebelum keringanya kering? Islam juga mengajarkan kita untuk tidak memakan riba dan tidak melakukan monopoli pasar dan ini selaras dengan cita-cita yang diperjuangkan oleh Marx. Namun dalam pedoman teori Sosialisme Marx itu, ada yang tidak bisa digunakan seperti “kaum buruh harus berjuang tidak hanya untuk menegakkan keadilan, namun untuk merebut kekuasaan politik dan kekuasaan negara”, menurut saya peribadi, ini tidak dapat diterapkan kerana hanya akan menimbulkan makar. Sesungguhnya Islam juga menentang makar atau bughah.

Jadi pada intinya, Sosialisme Marx tidak bertentangan secara cita-coita namun pertentangannya terletak dari cara pendoman pelaksanaannya.

Sekarang kita masuk pada bahagian Komunisme, sebenarnya Komunisme dicetuskan oleh Vladimir Lenin di Uni Soviet walaupun sebelumnya Karl Marx dululah yang disebut sebagai komunis kerana ia memimpin gerakan buruh.

Dalam segi praktik, Lenin sendirilah yang telah mempraktikkan teori-teori Marxisme murni dalam sebuah negara walaupun nyatanya ada beberapa praktiknya yang bertentangan dengan teori Karl Marx, seperti pada zaman dahulu Marx menamakan dirinya Komunis untuk digunakan sebagai simbol pembeza dari gerakan sosialis utopich yang dianggap sebagai gerakan kaum borjuis. Namun Lenin menamakan partinya, parti komunis untuk membezakannya dengan parti buruh social democrat yang beraliran Marxist juga dan yang dianggapnya telah berkhianat dengan teori Marxist murni.

Dari segi diktator proletar, Lenin juga menyimpang sebab menurut Marx, diktator proletar ini terdiri dari orang banyak iaitu kaum proletar (buruh) namun diktator proletar yang dibentuk oleh Lenin adalah terdiri dari golongan terkecil iaitu parti komunis.

Di dalam pertentangannya dengan Islam, Komunisme sangatlah bertentangan dengan Islam kerana mereka anti agama, dibuktikan dari berbagai macam perilaku orang komunis di Revolusi Bolshevick, mereka banyak ingin menghapuskan agama di Uni Soviet bahkan mereka rela untuk membakar sekolah-sekolah agama dan sebagainya. Namun walaupun begitu, ada cita-cita Komunsime yang tidak bertentangan dengan Islam, yakni melawan Kapitalisme, Imperialisme dan Feudalisme yang dapat menyengsarakan rakyat, adanya Revolusi Bolshevick juga awalnya kerana mereka menentang yang namanya ketidakadilan pada masa itu.

Di dalam Komunisme juga tidak mengajarkan adanya perbezaan warna kulit, sama ada di Eropah, Asia atau Arab, asalkan dia termasuk golongan buruh yang tertindas maka mereka harus bersatu, seperti dalam penutup buku Manifesto Komunis yang dikatakan oleh Karl Marx, “kaum proletar di seluruh dunia, bersatulah!”.

Jadi dapat disimpulkan bahawa Sosialisme Marx dan Komunisme Lenin secara cita-cita tidaklah bertentangan dengan Islam, namun mereka hanya bertentangan secara pedoman dan perlaksanaannya. Komunisme dan Sosialisme, mereka sama-sama adada kerana disebabkan oleh kondisi ketidakadilan yang terus merebak, mereka gerah dan muak melihat kemiskinan di mana-mana, para buruh yang semakin sengsara. Mereka pun berjuang untuk melawan itu semua. Mereka juga membenci tindakan seseorang untuk memperkaya diri sendiri tanpa mempedulikan orang lain yang darjatnya jauh di bawah mereka.

Saya sendiri sangat menyayangkan dengan orang-orang yang membenci Sosialisme dan Komunisme tanpa melihat cita-cita pencetus Sosialisme dan Komunisme itu. Walaupun Komunisme dan Sosialisme tidak dapat dipraktikkan pedoman perlaksanaannya kerana bertentangan dengan Islam dan konstitusi (Perlembagaan Indonesia) tetapi bolehlah kita praktikkan cita-citanya, demi untuk kesejahteraan masyarakat semua.



Comments

Popular posts from this blog

Hubungan antara Islam dan Sosialisme (Syed Farid Alatas)

  (Syed Farid Alatas) Ditulis oleh Syed Farid Alatas dan disiarkan di Free Malaysia Today, bertarikh 23 September 2020 Islam tidak menentukan sistem atau aturan ekonomi politik yang seharusnya diamalkan umatnya. Yang ditentukan dan digalakkan Islam adalah suatu sistem adab dan akhlak yang seharusnya menggarisbawahi mana-mana dan setiap sistem ekonomi politik yang didirikan masyarakat Islam. Dalam sejarah Islam, wujud pelbagai sistem ekonomi politik dari zaman Rasulullah hingga sekarang. Pada awal perkembangan masyarakat Islam di Mekah dan Madinah, sistem ekonomi politiknya terdiri daripada sekurang-kurangnya 2 jenis, iaitu sistem atau ragam pengeluaran komoditi skala kecil dan ragam pengeluaran pengembara pastoral. Pada zaman Khilafah Uthmaniyah, Empayar Safawiyah dan Kesultanan Melaka pada zaman pra-moden, sistem ekonomi politiknya dicirikan, pada umumnya, oleh ragam pengeluaran perlungguhan. Pada zaman sekarang pula, kebanyakan negara Islam mengamalkan sistem kapitalisme atau ragam p

Muat Turun (PDF) Radical Islam: The Iranian Mojahedin Karya Ervand Abrahamian.

Karya Ervand Abrahamian, Radical Islam: The Iranian Mojahedin. Muat turun di  sini.