Oleh: Soo Wern Jun
(Disiar di FMT)
22 Jan 2018
(Disiar di FMT)
22 Jan 2018
PETALING JAYA: Ahli politik
veteran, Dr Syed Husin Ali masih ingat perbualannya dengan Kassim Ahmad, ketika
kedua-dua mereka ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada
tahun 1970-an.
Sabtu lalu, Syed Husin
mengenang semula tokoh itu pada sebuah majlis mengingati Kassim, yang meninggal
dunia Oktober lalu.
Menurutnya, pandangan
politik dan agama cendekiawan kontroversi itu menjadi lebih radikal ketika
ditahan di bawah ISA.
Dr. Syed Husin Ali (2 dari
kiri) bersama panelis lain pada majlis mengenang Kassim Ahmad, di kedai buku
Gerakbudaya di Petaling Jaya, pada 20 Jan, 2018.
Syed Husin ditahan di pusat
tahanan ISA di Kamunting, Perak, selama 6 tahun dari 1974. Kassim ditangkap
kira-kira 2 tahun kemudian dan dibebaskan pada 1981, ketika Tun Dr Mahathir
Mohamad menjadi perdana menteri.
Di Kamunting, Syed Husin dan
Kassim kerap mengadakan perbincangan panjang, dan mereka juga tidak setuju
antara satu sama lain mengenai pelbagai hal termasuk soal politik dan agama.
Perbualan antara kedua-dua
mereka itu mula diperhatikan pihak berkuasa penjara.
“Tidak lama kemudian, mereka
memisahkan kami. Mereka menyangka kami mempunyai perbincangan yang panjang dan
menganggap kami sedang merancang melakukan sesuatu,” kata Syed Husin.
Mereka kemudian dipisahkan,
dan diletakkan dalam sel bersebelahan. Ia tidak menghalang mereka daripada
terus mengadakan perbincangan rahsia.
“Dinding sel diperbuat
daripada zink, dan terdapat ruang di bawahnya. Kami terbaring di sana untuk
mengadakan perbincangan melalui ruang itu,” katanya pada program yang diadakan
di sebuah pejabat penerbitan buku di sini.
Antara yang turut berkongsi
kenangan mereka bersama Kassim pada majlis itu ialah pakar ekonomi Jomo KS dan
aktivis veteran Kongres Persatuan Pekerja Malaysia (MTUC), Syed Shahir Mohamud.
Kassim yang terkenal dengan
bukunya yang diharamkan, “Hadis – Satu Penilaian Semula”, meninggal dunia pada
10 Oktober lepas pada usia 84 tahun.
Syed Husin berkata Kassim
bersuara dalam mempromosikan idea sosialisnya sejak zaman pelajar di Universiti
Malaya, di mana beliau aktif dalam kumpulan haluan kiri, Kelab Sosialis
Universiti.
Beliau kemudiannya menyertai
Parti Sosialis Rakyat Malaysia, ketika Ahmad Boestamam menjadi presiden. Kassim
pernah mencabar Boestamam untuk menerima pandangan sosialis yang lebih radikal.
Kassim dilantik sebagai
presiden badan Islam universiti, dan bermulalah minat sepanjang hayatnya untuk
menyelidiki Al-Quran dan Hadis.
Beliau tidak pernah
merahsiakan rasa kagumnya terhadap sosialisme dan komunisme. Beliau teruja
dengan falsafah komunis, termasuk karya Mao Zedong, yang mempengerusikan Parti
Komunis China pada 1950-an. Ia merupakan zaman di mana gerakan pelajar di Tanah
Melayu terpengaruh dengan ideologi haluan kiri.
Aktiviti dan pendirian
politiknya semakin menyerlah apabila beliau menyertai School of Oriental and
African Studies di Universiti London, di mana beliau menubuhkan Kelab Sosialis
Pemuda Malaysia yang disertai pelajar Malaysia di luar negara.
Sekembali ke Malaysia,
Kassim dan Syed Husin cuba memulihkan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM),
dan pandangan vokal mereka terhadap sosialisme membawa kepada penangkapan
mereka.
Mengimbas kembali hari-hari
mereka di Kamunting, Syed Husin berkata Kassim meningkatkan penyelidikannya
terhadap Islam dan akhirnya menolak hadis sebagai sumber Islam.
Syed Husin berkata beliau
tidak bersetuju dengan pendirian kontroversi itu.
Beliau juga tidak bersetuju
dengan sosialisme radikal yang dipromosikan Kassim.
“Saya tidak bersetuju kerana
kerajaan sudah pun menuduh kami sebagai komunis.
“Sayu lagi sebab saya tidak
bersetuju adalah ahli parti tidak bersedia. Mereka tidak dapat memahami
sosialisme. Bagaimana mengharapkan mereka memahami sosialisme secara lebih
terperinci?”
Dalam soal agama, Syed Husin
berkata, beliau percaya Kassim menolak hadis sebagai sumber perundangan kerana
kewujudan hadis lemah yang menentang semangat Al-Quran.
Para ulama mengagihkan hadis
dalam pelbagai kategori iaitu “sahih”, “baik”, “lemah” dan “palsu”.
Syed Husin menjelaskan
penolakan Kassim itu tidak bermakna beliau tidak mengiktiraf kesahihan
sesetengah hadis, sebagaimana yang dijelaskan di dalam bukunya. Tetapi ini
tidak menghalang pengkritik menuduhnya sebagai “anti-hadis”.
Syed Husin berkata Kassim seorang yang sederhana dalam gaya
hidupnya, dan ini menjadi masalah selepas beliau menyertai Umno pada 1986.
“Apabila orang Umno mengadakan mesyuarat, adalah perkara
biasa mereka menyediakan makanan dan mereka mengadakan mesyuarat di tempat
mewah. Kassim lebih suka mengadakan mesyuarat di rumahnya, dan beliau akan
menghidangkan kopi tetapi tidak ada makanan.
“Dia seorang lelaki yang sangat serius, dan dia melakukan
semua perkara dengan serius. Dia berharap ahli Umno bekerja keras seperti yang
dilakukannya dan berdisiplin seperti dia. Pada masa itulah Umno berkata, ‘Selamat
tinggal, Kassim’.”
Kassim juga seorang yang romantis, menurut Syed Husin.
Pernah sekali beliau menggunakan bakat puitisnya untuk
melamar Sharifah Fauziah Alsaggof, sebelum kedua mereka mendirikan rumah
tangga.
“Suatu hari dia bertemu Fauziah dan dia berkata ‘Hai!’ Dan
hari itu dia pulang ke rumah dan menulis sebuah puisi dengan tema ‘Hai!’”
Kassim lebih terkenal menulis puisi bertemakan politik dan
masyarakat. Satu puisi kontroversinya berjudul “Sidang Ruh”, yang ditulisnya
pada 1960 berakhir dengan petikan “Dan Tuhan sudah mati”.
Syed Husin berkata adalah sedih kerana umat Islam Malaysia
sebahagian besarnya mempunyai persepsi negatif terhadap Kassim sehingga ke hari
kematiannya.
Beliau berkata walaupun sebuah surau bersetuju mengadakan
solat jenazah untuk Kassim, beliau bimbang pihak berkuasa Islam mungkin tidak
membenarkan pengebumiannya di tanah perkuburuan Islam kerana menganggap Kassim
murtad.
“Syukurlah ia tidak berlaku,” katanya.
Comments
Post a Comment