Sosialisme
dalam Islam (Bahagian Kedua)
Sosialisme dalam Islam
Pengarang : Dr Mustafa As – Siba’ie
Penterjemah : H.A Karim
Mukaddimah Cetakan Pertama (Bahagian Kedua)
(Sila rujuk post sebelum ini)
Dan telah muncul ramai ulama’ – ulama’ dan reformis
– reformis semenjak dari zaman reformis agung era ini, Sayyid Jamaluddin Al –
Afghani dan anak murid merangkap temannya, Imam Muhammad Abduh (semoga
dirahmati Allah keduanya) sehingga ke zaman kita sekarang ini, yang mana mereka
cuba untuk menyuluh kembali hakikat sebenar yang dijahilkan dan ditutup oleh
pendakwah-pendakwah asing ke atas pemikiran rakyat rantau Timur, Arab dan Islam
ini. Dan ini adalah sebagai usaha dalam mematangkan mereka dalam ledakan ilmu
sekaligus menjadikan mereka mampu menjawab segala perkara yang batil dan
mendedahkan keburukan dan kepalsuannya serta akhirnya mampu menyinarkan kembali
kecantikan hakikat sebenar Islam.
Dan hari ini apabila saya ingin mengemukakan suatu
perbahasan (Sosialisme dalam Islam), saya mengharapkan bahawa akan ada untuk
saya ganjaran di sisi Allah S.W.T di atas khidmat saya ini dalam usaha
menangkis kebatilan dan menjelaskan keraguan dan juga menyeru kepada jalan
Allah dengan hikmah dan seruan yang baik.
Sebelum saya terjun ke dalam kabut permasalahan
yang akan saya bincangkan dalam buku ini nanti, ingin saya titipkan sedikit
nota :
Pertama
Saya telah menamakan undang – undang dan hukum –
hukum yang datang dalam Islam dalam mengurus pemilikan harta dan tanggungjawab
sosial dengan (Sosialisme dalam Islam), dan saya mengetahui bahawa ada
sesetengah orang tidak menggemari nama ini, kerana bagi mereka sosialisme
tidak lebih daripada trend atau fesyen ekonomi zaman ini, maka
tidak boleh kita segera mengatakan bahawa sosialisme itu Islam, memandangkan
'fesyen' atau 'trend' ekonomi ini boleh sahaja digantikan dengan
'fesyen' dan 'trend' ekonomi yang lain pada masa hadapan. Maka kami
terpaksa mengubahnya kepada 'Sosialisme dalam Islam'. Dan di sana terdapat
mereka yang berhati-hati dalam mengatakan sosialisme itu Islam kerana mereka
takut akan penguasa-penguasa dan pendakwah-pendakwah dalam ideologi sosialisme
khususnya komunisme mengambil kesempatan daripada mereka dengan menyeru orang ramai
kepada ideologi mereka hasil daripada pemahaman tersebut. Selain daripada itu,
kita juga telah mengetahui bahawa Islam itu adalah sebuah sistem yang
berdikari, berdiri dengan zatnya yang tersendiri, dan Allah telah menamakannya
dengan Islam, maka tidak perlulah kita menamakannya dengn nama lain yang baru!
Dan ada sebahagian daripada manusia yang menyangkal
bahawa dalam Islam ada tanda – tanda yang cenderung terhadap sosialisme;
mengatakan bahawa itu semua adalah penyelewengan terhadap reputasi dan nama
baiknya sahaja dan bukanlah suatu penghormatan bahkan pemalingan daripada unsur
sosialisme itu sendiri, dan ini adalah seperti pandangan para komunis yang mana
kepentingan kepartian mereka mewajibkan ke atas mereka suapaya meyakini dalam
fikiran mereka bahwa komunisme itu adalah satu-satunya jenis sosialime yang
benar, dan apa yang selainnya adalah palsu dan salah. Bahkan lebih jauh, ada
sesetengah daripada mereka mengira bahawa Islam itu adalah agama kapitalis! Dan
mereka semua itu adalah mereka yang jahil dan tidak tahu tentang Islam walaupun
sebahagian daripada mereka menyukai akan agama ini! Ada juga sebahagian
daripada yang lain mengatakan bahawa Islam ini adalah suatu servis kepada
Barat, dan yang berlegar-legar mengelilingi orbitnya adalah golongan-golongan
kaya, golongan yang mempunyai kemewahan dan harta yang banyak yang mana
menjadikan agama sebagai komoditi, atau lebih mudah kita kenali sebagai peniaga
agama, yang meletakkan diri mereka sebagai khidmat kepada yang menbayarnya.
Sesungguhnya saya memilih pendapat bahawa
sosialisme ada dalam Islam walaupun ada sesetengah yang tidak menggemarinya
kerana saya berpendapat sosialisme adalah suatu 'fesyen' atau 'trend'
yang tidak akan hilang ditelan zaman, bahkan ia cenderung kepada unsur
kemanusiaan yang mana dipaparkan dalam ajaran Nabi – Nabi dan usaha – usaha
para reformis semenjak zaman – berzaman. Masyarakat pada zaman ini mulai ingin
mengukuhkan kembali fahaman ini bagi membebaskan mereka daripada kepedihan dan
kejerihan akan kezaliman yang berlaku dalam masyarakat dan perbezaan darjat
yang buruk sesama mereka, Dan bukanlah objektif atau hakikat sebenar sosialisme
itu adalah sekadar (pemiliknegaraan) atau (menghapuskan kapitalisme) atau
(menentukan hak milik) ataupun (penambahbaikan cukai), tetapi itu semua adalah
jalan yang dipandang oleh para penggiatnya sebagai cara dan kaedah yang betul
dalam mengukuhkan objektif sosialisme.
Daripada jalan – jalan yang berbeza dalam
menentukan objektif sosialisme tadi, dapatlah kita rumuskan bahawa objektif
utamanya adalah untuk menghalang individu daripada pengeksploitasian modal
secara total dalam memperolehi kemewahan di atas kesengsaraan orang lain, juga
sebagai pengawasan negara ke atas aktiviti – aktiviti ekonomi individu di
samping menjaganya, dan juga mengukuhkan solidariti atau tanggungjawab sosial
di antara rakyat dengan cara menghapuskan kemiskinan, kekurangan, perbezaan
kemewahan yang teruk yang berkait rapat dengan kelaparan, kefakiran,
penderitaan dan penghinaan yang seiring dengan kemewahan, kezaliman, dan
pereputan etika.
Dan saya merasakan bahawa sesiapa sahaja yang
mengetahui tentang agama Islam ini dan memahami akan ruh serta esensinya dengan
betul tidak akan mengingkari bahawa agama ini sememangnya mengambil kira akan
objektif yang ditekankan dalam sosialisme sebagaimana yang saya sebutkan tadi
dalam syariatnya. Bahkan, Islam juga mencuba untuk mengukuhkannya dengan sebaik
– baik keadaan. Oleh hal yang demikian, dapatlah kita rumuskan bahawa ia tidak
mampu lari daripada konteks kemanusiaan dan kekeliruan serta kabut permasalahan
akan sentiasa berlaku selagimana kita tidak mencuba untuk menuju ke arahnya.
Sesungguhnya menjadi suatu pemalingan daripada agama Allah serta suatu
kezaliman kepada syariat Islam jika kita mengingkari esensi yang ada pada sosialisme
yang turut ada pada Islam, atau kita sengaja mencuba untuk menjauhinya secara
buta, tanpa memahami, esensi serta nilai yang ada di dalamnya.
Sebagaimana yang kita tahu, pada zaman ini,
manusia, tidak kira dari pelbagai ceruk rantau bersesak – sesak dalam memegang
pegangan sosialisme mereka; berusaha dalam keadaan mereka yakin bahawa itu
sahaja jalan yang satu dalam merealisasikan objektif mereka yang kita
bincangkan sebentar tadi. Iaitu, jalan sosialis. Maka apakah tidak wajib ke
atas kita untuk menunjukkan kepada mereka jalan atau alternatif lain yang
mereka tidak tahu? Dan ia adalah alternatif yang lebih sempurna kaedahnya,
lebih banyak integriti serta nilainya, dan jauh daripada segala kekurangan yang
ada dalam fikrah sosialisme! Maka apakah orang-orang yang mengatakan bahawa
hakikat kebenaran sebenar di tangannya lakukan ketika manusia mencari-cari
akannya?
Tidakkah mereka mencuba untuk menarik perhatian
mereka yang mencarinya? Maka kenapakah kita masih lagi lengah dalam tindakan
kita menarik masyarakat ke arah cara Islam dalam merealisasikan objektif itu
yang mana juga merupakan objektif yang disepakati oleh seluruh manusia dari
sepanjang zaman?
Maka apa yang kami paparkan dalam perbahasan –
perbahasan buku ini adalah mengenai syariat Islam yang datang dalam
merealisasikan objektif sebenar yang kita bincangkan tadi. Tidak ada sebarang
penambahan mahupun penyelewengan di dalamnya, bahkan ia adalah hasil daripada
pengukuhan teori – teori dalam hukum – hukum fikah, serta bukti – bukti praktikal
hasil daripada sejarah kerajaan – kerajaan Islam dari pelbagai zaman. Jika
dikira melalui istilah, maka ada yang menamakannya sebagai 'keadilan
masyarakat', 'tanggungjawab sosial', ataupun 'pemerangan kemiskinan' atau apa
sahaja yang menyerupainya. Walaubagaimanapun kami akan menamakannya dengan nama
yang mana sesuai dan disukai dengan masyarakat, tidak kiralah apa sahaja,
kerana yang penting ia membebaskan masyarakat daripada ketidakadilan ekonomi
dan sosial, bertepatan dengan firman Allah S.W.T dalam Al-Quran
[Dan
serulah (manusia) ke jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik] -
Al-Isra' : 125.
Dan apakah hikmah jika ia tidak menyeru manusia ke
jalan yang benar dan baik dengan kaedah yang disifatkan padanya dan disukai
olehnya?
Comments
Post a Comment